Gry o Kaszubach

Na zajęciach języka kaszubskiego uczniowie klasy VI zabawili się w twórców gier planszowych. Cztery grupy przygotowały gry o tematyce ściśle związanej z Kaszubami, a szczególnie z okolicami Koloni, Sianowa , Pomieczyna oraz z Kaszubskim Parkiem Krajobrazowym. Z przygotowanym zestawem  gier  udali się do kolegów z klas IV i V. Wyjaśnili im zasady i reguły gier  i czuwali nad właściwym przebiegiem rozgrywek.  Po zakończeniu gier każda z grup dokonała oceny gry. Uczniowie twierdzili, że:  znaleźli tam ciekawostki, o których dotąd nie wiedzieli,  utrwalali swoje wiadomości i umiejętności, gry ich zainspirowały i zaciekawiły, wspaniale się bawili. Pojawiły się głosy, że są profesjonalnie wykonane. Takie lekcje historii Kaszub i dzielenie się swoją wiedzą o regionie w grach i zabawach  bardzo nam się podobało.  Uczniowie klasy IV.

Sprawność Tancerz

Uczniowie klasy I zdobyli kolejna sprawność programu Mały Mistrz.  –tancerz. Z niecierpliwością czekali na zadanie, które było ostatnim etapem zdobycia w/wt sprawności.  Z przygotowanymi tańcami wystąpili na imprezie środowiskowej  „Babcia i dziadek to nasi przyjaciele”, która odbyła się  21 stycznia w szkole Koloni. Przed licznie zgromadzoną i niecierpliwie oczekiwaną przez wnuki publicznością dzieci wystąpiły z przygotowanym programem taneczno – wokalnym.  Tancerze zostali nagrodzeni gromkimi brawami i ciepłymi słowami ze strony widowni. Nasze przygotowania do zdobycia sprawności zaczęły się w listopadzie udziałem w koncercie pt.: „Polskie pieśni patriotyczne” w wykonaniu Agencji Viol-Art Leszka Boliboka. . Artyści  Leszek Bolibok oraz Marek Walasek zaprezentowali pieśni i piosenki patriotyczne powstające na przestrzeni wieków. Zagrali  „Bogurodzicę”, menueta , „Rotę”, „Prząśniczki”,  mazurki Fryderyka Chopina, pieśni legionowe. Przypomnieli rolę  Józefa Wybickiego w powstaniu  „Mazurka Dąbrowskiego” – współczesnego hymnu narodowego.   W koncert aktywnie zostały włączone dzieci, wyklaskiwały rytm, razem z muzykami śpiewały  pieśni  m.in. „Przybyli ułani”, „O mój rozmarynie”.  Na kolejnych zajęciach Małego Mistrza poznawaliśmy różne zabawy ze śpiewem ( „Mam chusteczkę haftowaną”, „ Nie chcę Cię”, „Dwom tańczyć się zachciało”, „Różyczka”, Gdzieżeś Ty bywał, czarny baranie” i inne) . Przy okazji ćwiczyliśmy kroki dostawno -odstawne,  taniec w parach, „haczyki” obroty,  przytupy, postawę podczas tańca  i inne. Tańczyliśmy z przyborami: chustami, szarfami, parasolkami. Podczas próby generalnej założyliśmy koszulki Małego Mistrza, które zdobyliśmy w konkursie „Wszyscy jesteśmy Mistrzowscy”. W tych strojach wystąpiliśmy na uroczystości (koszulki wzbudziły ogromne zainteresowanie). Cieszymy się drugą sprawnością i  pracujemy nad trzecią „Saneczkarz”.  Najfajniejsze jest to , że spadł śnieg i możemy chodzić na górkę. Mali Mistrzowie z Koloni z wychowawczynią Małgorzatą Szadkowską.

Zajęcia dodatkowe z języka niemieckiego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu Europejskiego funduszu społecznego

Nazwa projektodawcy: Gmina Kartuzy

Tytuł projektu: Szkoła daje więcej zajęcia rozwijające dla uczniów ze szkół podstawowych gminy Kartuzy

Priorytet: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach

Działanie: 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty

Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionych dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych

„Szkoła daje więcej – zajęcia rozwijające dla uczniów ze szkół podstawowych gminy Kartuzy”

Szkoła Podstawowa w KOLONI

Dzieci uczą się nazw czynności w języku niemieckim poprzez zabawę. Trzyosobowa grupa pokazuje czynności pozostałym dzieciom, które mają zgadywać w języku niemieckim , jaka czynność została przedstawiona. Każda z osób pokazuje inną czynność. Należy podać prawidłowo wszystkie pokazane czynności. Jeśli jakaś czynność została nieprawidłowo podana przez grupę zgadującą, to otrzymuje ona punkty karne, a grupa, która przedstawia kalambury punkty dodatkowe. Wygrywa ta grupa, która na końcu zbierze najwięcej punktów.

Kalambury, ...

Gra memory – liczby, ...

Dzieci uczą się liczebników przy pomocy gry pamięciowej memory, ...

Dzien Babci i Dziadka

„Babcia i dziadek to nasi przyjaciele”. Z okazji Święta Babi i Dziadka 21 stycznia w szkole odbyła się impreza środowiskowa. Przed licznie zgromadzoną i niecierpliwie oczekiwaną przez wnuki publicznością wystąpiły dzieci z przedszkola i klas 0-III.  Dzieci pod kierunkiem nauczycieli przygotowały ciekawy program artystyczny.  Na początek dziadowie wrócili do czasów młodości i bajek przy okazji oglądając parafrazę „Czerwonego Kapturka” – „Zielony Kapturek”. W tej bajce wilk nie mógł pożreć wnuczki bo… uparcie mimo nalegań wilka nie wypowiedziała zdania „Babciu jakie masz duże zęby”, ale bardzo uczepiła się dużych oczu. Aktorzy zostali nagrodzeni gromkimi brawami i ciepłymi słowami ze strony widowni. Następnie swoje umiejętności artystyczne i wokalne zaprezentowała grupa  przedszkolna „Ognik” oraz uczniowie klasy 0 i II przekazując swoim bliskim wiele miłości i przywiązania w wierszach i piosenkach. Część artystyczną zakończył występ taneczno – wokalny uczniów z klasy I, w którym zapraszali do wspólnej zabawy przybyłych gości. Występy wnuków zostały nagrodzone oklaskami, całusami i pochwałami od babć i dziadków. Po części artystycznej wnukowie wręczyli dziadkom własnoręcznie wykonane laurki oraz upominki. Następnie dzieci zaprosiły gości do  stołu i wspólnej zabawy.  W miłej atmosferze szybko minęło popołudnie.

Dziękujemy rodzicom  dzieci za przygotowanie poczęstunku i pomoc podczas uroczystości. Wychowawcy grup przedszkolnych i klas I-III.

Opracowała: Małgorzata Szadkowska

Kolęda w szkole

W piątek 9 stycznia  do szkoły  przybył z wizytą duszpasterską (kolędą) , kustosz i  proboszcz Sanktuarium NMP w Sianowie ksiądz Eugeniusz Grzędzicki.  Podczas kolędy ksiądz wskazał na istotę błogosławieństwa na co dzień.  Uczniowie szkoły wystąpili przed gościem  z jasełkami przygotowanymi pod opieka katechetki Pani Justyny Miotk.  Uczniowie śpiewali kolędy oraz przedstawiali je w wersji instrumentalnej. Na zakończenie kolędy ksiądz proboszcz obdarował wszystkich uczniów, przedszkolaki oraz pracowników szkoły obrazkami kolędowymi.