Santander (Hiszpania)
W ramach programu Erasmus+ „Poznajemy się i uczymy wzajemnie” czworo nauczycieli naszej szkoły (nauczyciel języka kaszubskiego, biologii, chemii, techniki i doradztwa zawodowego, geografii, przyrody, języka angielskiego, pedagog i dyrektor szkoły) w dniach 17 – 20 października 2023r. obserwowało zajęcia dydaktyczne w szkole partnerskiej w Colegio San José w Santander w Hiszpanii. W ich trakcie nauczyciele brali udział w lekcjach przedmiotów, których nauczają. Podczas obserwacji poznano organizację pracy tamtejszej placówki oraz metody, formy, techniki i narzędzia pracy stosowane na lekcjach w szkole partnerskiej.
Dyrektor szkoły zapoznał się ze sposobem organizacji pracy w szkole, z systemami zarządzania szkołą, planowaniem pracy i funkcjonowaniem szkoły w różnych wymiarach. Pedagog szkolny zapoznał się z zadaniami swojego odpowiednika, z problemami, z jakimi borykają się uczniowie w szkole partnerskiej i sposobami ich rozwiązywania. W szkole w Santander szczególnie interesujące było poznanie programów polegających na współpracy poprzez wymianę klipów filmowych z młodzieżą ze szkół zagranicznych oraz współpracy z rozgłośnią radiową.
Obserwowane były również strategie proekologiczne, programy ochrony środowiska, gospodarowanie odpadami, zasobami wody oraz energii. Nasi nauczyciele zapoznali się z zadaniami preorientacji zawodowej, perspektywami dalszej edukacji oraz zatrudnienia, a także z możliwościami lokalnego i krajowego rynku pracy. W tym celu prowadzono rozmowy z nauczycielami i uczniami.
Obserwujący doskonalili swoje kompetencje językowe, zdobyli doświadczenie w kontaktach z nauczycielami obcojęzycznymi, przełamywali bariery psychologiczne i mentalne. Doświadczyli funkcjonowania w szkole złożonej z wielu kultur i różnych wartości.
Na koniec pobytu zostały zebrane wnioski i spostrzeżenia. Nauczyciele dyskutowali na interesujące ich tematy. Obie strony przedstawiły swoje rozwiązania ekologiczne i te związane z preorientacją zawodową mogące mieć zastosowanie w każdej ze szkół. Ich doświadczenie będzie bezcenne w dalszej pracy szkoły i tworzeniu kolejnym projektów.
Obserwacje trwały codziennie około 5-6 godzin. W ich ramach odbywały się rozmowy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, dyrekcją. Kontakty ze szkołą partnerską zostały zapoczątkowane i będą kontynuowane również za pośrednictwem narzędzi cyfrowych online.