Wieżyca, Szymbark

W ramach języka kaszubskiego dnia 29 maja 2015 roku uczniowie naszej szkoły pojechali na wycieczkę do najwyżej położonej miejscowości na Pomorzu – do Wieżycy. Najpierw weszliśmy na górę Wieżycę , a potem na wieżę widokową im. Jana Pawła II. Z wejściem na wieżę niektórzy mieli trochę problemów, ale na tych, którym się udało wejść czekała wielka nagroda- przepiękne widoki- Kaszuby widziane z góry(doliny, łąki, pola, lasy, jeziora, pagórki, zabudowania). Po zejściu z Wieżycy czekał na nas pan instruktor w stroju kaszubski, który uczył nas grać na różnych kaszubskich instrumentach. Najtrudniejsza okazała się gra na burczybasie, ale  nasz kolega Sebastian doskonale sobie poradził. W końcu panu udało się stworzyć z nas dość dobrą kapelę kaszubską.

Następnie pojechaliśmy autokarem do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Najpierw poszliśmy ustawić się w długiej kolejce do „Domku do góry nogami”. Po wejściu do tego domku i doznanych wrażeniach udaliśmy się do fontanny przy Statule Świętowita. Tam dość długo musieliśmy czekać na przewodnika, bo było mnóstwo zwiedzających. W końcu się udało i poszliśmy najpierw do najdłuższej deski świata i stołu Noblisty- Lecha Wałęsy. Tam zaśpiewaliśmy „Kaszubskie nuty”. Pani przewodnik pochwaliła nas za śpiew. Potem poszliśmy do Domu Sybiraka, Łagru i pociągu, który służył do przewożenia więźniów. Tam poznaliśmy losy Sybiraków i tych ludzi, którym przyszło żyć w czasie II Wojny Światowej. Dalej pani przewodnik zaprowadziła nas do repliki bunkra Gryfa Pomorskiego „Ptasia Wola” z Lasów Mirachowskich. Tam przeżyliśmy prawdziwy nalot. Niektórzy z nas byli przerażeni. Nigdy wcześniej nie doznali takich wrażeń. Ostatnim punktem wyjazdu był  czas wolny- można było kupić pamiątki i lody lub słodkie gofry. Wszyscy byli zadowoleni z wyjazdu.