"Wybieram wodę"-program edukacyjny
- Szczegóły
- Opublikowano: sobota, 17 grudzień 2016 20:59
- Odsłony: 3285
Uczniowie naszej szkoły brali udział Ogólnopolskim programie edukacyjnym „Wybieram wodę” wspólnej inicjatywie Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz Instytutu Promocji Zdrowia i Dietoterapii. Działania programu zwracały szczególną uwagę na to, jak ważną rolę w zachowaniu zdrowia odgrywa prawidłowe nawodnienie organizmu.
Warto również podkreślić fakt, że w krajach europejskich rocznie przypada średnio trzy razy więcej wód powierzchniowych na jednego mieszkańca niż w Polsce, stąd wiedza dotycząca racjonalnego gospodarowania wodą powinna być szeroko popularyzowana w naszym kraju. Dlatego też ważnym elementem projektu była promocja ochrony naturalnych zasobów wodnych, które chronią nas przed deficytem niezbędnego składnika diety. Program „Wybieram wodę” miał na celu promocję korzyści płynących z picia wody, zarówno wodociągowej, jak i butelkowanej. Edukacja z zakresu prawidłowego nawodnienia organizmu była prowadzona również w kontekście prawidłowo zbilansowanej diety. Co więcej, działania w ramach programu podkreślały rolę wody nie tylko w zachowaniu zdrowia, ale także w środowisku, gospodarce, przemyśle i rolnictwie. Z uwagi na potrzebę ochrony naturalnych zasobów wodnych, jednym z kluczowych zadań projektu było, także propagowanie racjonalnego gospodarowania wodą i jej oszczędzania.
W ramach programu uczestniczyliśmy i przeprowadziliśmy szereg akcji edukacyjnych, spotkań tematycznych, eventów i lekcji w szkołach.
Odwiedziliśmy K P WiK w Kartuzach, a w szczególności kartuską oczyszczalnię ścieków. Mogliśmy obserwować proces uzdatniania wody od samego jej początku i na każdym etapie. Poznaliśmy urządzenia i technologie tam wykorzystywane.
Mogliśmy obserwować proces uzdatniania wody od samego jej początku i na każdym etapie. Poznaliśmy urządzenia i technologie tam wykorzystywane.
Uczestniczyliśmy w warsztatach edukacyjnych pt.” Ile litrów wody zużywamy każdego dnia?”. odbywających się w M i PBP im. J. Żurakowskiego w Kartuzach prowadzonych przez p. E.Pakur – starszego bibliotekarza.
Dzieci wykazały się dużym zrozumieniem przedstawianego problemu, a zaproponowane działania spotkały się ze szczerym zainteresowaniem ze strony młodych odbiorców.
Współpracując z Fundacją Inicjatyw Społecznych i Zawodowych PERSPEKTYWA w Gdańsku nasi uczniowie brali udział w cyklu spotkań tematycznych, pod wymownym tytułem „ My wolimy wodę..”.
Zajęcia odbywały się w naszej szkole - były pogadanki, obserwacje i eksperymenty.
Projekt zaowocował stworzeniem szeregu materiałów promocyjnych i reklamowych, wykorzystywanych w edukacji lokalnej społeczności. Oto tylko niektóre:
NASZ ORGANIZM NIE POSIADA REZERW WODY, z których mógłby skorzystać w stanach odwodnienia, dlatego musimy je ciągle uzupełniać.
Każdego dnia organizm kobiety do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 2 l wody, natomiast mężczyzny 2,5 l. Pokarm pokrywa zapotrzebowanie na wodę w ok. 20-30%, natomiast 70-80% dostarczają różne napoje, w tym woda. Zawsze wybieraj wodę, jako podstawę swojego nawodnienia.
WODA
Woda powinna zawsze stanowić pierwszy wybór. Każdego dnia należy wypijać co najmniej 4 szklanki, dobrej jakości wody.
HERBATA, KAWA
Herbata (czarna, zielona, owocowa), kawa (naturalna, zbożowa) – spożywane w umiarkowanych ilościach (do 2 szklanek herbaty i 2 filiżanek kawy dziennie), najlepiej bez dodatku cukru.
MLEKO
Mleko pochodzenia zwierzęcego (o obniżonej zawartości tłuszczu, bez dodatku cukru) i/lub napoje roślinne (bez dodatku cukru, wzbogacone w wapń), w ilości co najmniej 1 szklanki dziennie.
SOKI
Soki owocowe i/lub warzywne, najlepiej wyciskane ze świeżych owoców/warzyw, do 1 szklanki dziennie.
NAPOJE MLECZNE – FERMENTOWANE
Napoje mleczne - fermentowane najlepiej bez dodatku cukru, do 1 szklanki dziennie.
NAPOJE STYLU LIGHT, NAPOJE SŁODZONE ORAZ NAPOJE FUNKCJONALNE
Napoje stylu light, napoje słodzone oraz napoje fu
nkcjonalne – rekomendowane w ograniczonych ilościach i uzasadnionych sytuacjach.
Nastolatek potrzebuje prawie tyle samo wody, ile człowiek d orosły. Chłopcy od 10 roku życia powinni dostarczać do organizmu już ponad 2 litry wody dziennie, a dziewczęta około 1,9 l. Należy podkreślić, że na tą ilość składają się zarówno płyny, jak i żywność stała, która również jest źródłem wody w diecie. |
|
|
Źródło: M. Jarosz (red.): 2012: Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa |
|
Smak słodki jest preferowany przez dzieci. Cukier ma wpływ na gęstość energetyczną spożywanego pożywienia. Wysokie spożycie cukru może ujemnie wpływać na jakość diety. Soki mogą być znaczącym źródłem cukrów w diecie. Spożywanie przez dzieci nadmiernych ilości soków jest związane z otyłością. Aktualne badania z udziałem dzieci wskazują, że spożycie cukru jest wyższe w porównaniu z zaleceniami. Dlatego rozcieńczanie soków wodą o odpowiedniej jakości jest dobrym pomysłem, bo przekłada się na określone korzyści zdrowotne. |
|
|
|
Podczas wydarzenia szkolnego jakim była „ Nocka z duchami” zuchy i harcerze testowali różne smaki wody, inspiracją były zioła, owoce i warzywa. Dziwne odgłosy i trzaski, światła pojawiające się w oknach, zadania wykonywane w mrokach nocy, zjawy i szczypta horroru. Do tego wspaniałe zapachy roznoszące się po kuchni i holu szkoły pozostały miłym wspomnieniem.
Systematyczny i bezpośredni konta
kt z dużą ilością wody gwarantują nam cykliczne spotkania na basenie w Kartuskiej Pływalni NËCZK. Jest to 6 torowa, 25 metrowa, sportowa pływalnia. Odbywają się tam szkolne zajęcia nauki i doskonalenia pływania.
Technikę pływania dzieci, młodzież i dorośli mogą doskonalić również na zajęciach popołudniowych proponowanych przez szkółki pływackie.
Realizując kolejne etapy Ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Wybieram wodę” uczniowie naszej szkoły brali udział w szeroko zakrojonej, wieloetapowej , rozłożonej w czasie inicjatywie dotyczącej bogactwa naturalnego jakim jest WODA.
op. H. Szostak