"Wybieram wodę"-program edukacyjny

Uczniowie naszej szkoły brali udział Ogólnopolskim programie edukacyjnym „Wybieram wodę” wspólnej  inicjatywie Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz Instytutu Promocji Zdrowia i Dietoterapii. Działania programu zwracały szczególną uwagę na to, jak ważną rolę w zachowaniu zdrowia odgrywa prawidłowe nawodnienie organizmu.

Warto również podkreślić fakt, że w krajach europejskich rocznie przypada średnio trzy razy więcej wód powierzchniowych na jednego mieszkańca niż w Polsce, stąd wiedza dotycząca racjonalnego gospodarowania wodą powinna być szeroko popularyzowana w naszym kraju. Dlatego też ważnym elementem projektu była promocja ochrony naturalnych zasobów wodnych, które chronią nas przed deficytem niezbędnego składnika diety. Program „Wybieram wodę” miał na celu promocję korzyści płynących z picia wody, zarówno wodociągowej, jak i butelkowanej. Edukacja z zakresu prawidłowego nawodnienia organizmu była prowadzona również  w kontekście prawidłowo zbilansowanej diety. Co więcej,  działania w ramach programu  podkreślały rolę wody nie tylko w zachowaniu zdrowia, ale także w środowisku, gospodarce, przemyśle i rolnictwie. Z uwagi na potrzebę ochrony naturalnych zasobów wodnych, jednym z kluczowych zadań projektu było, także propagowanie racjonalnego gospodarowania wodą i jej oszczędzania.

W ramach programu uczestniczyliśmy i  przeprowadziliśmy  szereg akcji edukacyjnych, spotkań tematycznych, eventów i lekcji w szkołach.

Odwiedziliśmy K P WiK w Kartuzach, a w szczególności kartuską  oczyszczalnię ścieków. Mogliśmy obserwować proces uzdatniania wody od samego jej początku i na każdym etapie. Poznaliśmy urządzenia i technologie tam wykorzystywane.

Mogliśmy obserwować proces uzdatniania wody od samego jej początku i na każdym etapie. Poznaliśmy urządzenia i technologie tam wykorzystywane.

Uczestniczyliśmy w warsztatach edukacyjnych  pt.”  Ile litrów wody zużywamy każdego dnia?”.  odbywających się w M i PBP im. J. Żurakowskiego w Kartuzach prowadzonych przez  p. E.Pakur – starszego bibliotekarza.

Dzieci wykazały się dużym zrozumieniem przedstawianego problemu, a zaproponowane działania spotkały się ze szczerym zainteresowaniem  ze strony młodych odbiorców.

 

Współpracując z Fundacją Inicjatyw Społecznych i Zawodowych PERSPEKTYWA w Gdańsku  nasi uczniowie brali udział w cyklu spotkań tematycznych, pod wymownym tytułem  „ My wolimy wodę..”.

Zajęcia odbywały się w naszej szkole - były pogadanki, obserwacje i eksperymenty.

Projekt zaowocował stworzeniem szeregu materiałów promocyjnych i reklamowych, wykorzystywanych w edukacji lokalnej społeczności. Oto tylko niektóre:

 

NASZ ORGANIZM NIE POSIADA REZERW WODY,  z których mógłby skorzystać w stanach odwodnienia, dlatego musimy je ciągle uzupełniać.

 

Każdego dnia organizm kobiety do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 2 l wody, natomiast mężczyzny 2,5 l. Pokarm pokrywa zapotrzebowanie na wodę w ok. 20-30%, natomiast 70-80% dostarczają różne napoje, w tym woda. Zawsze wybieraj wodę, jako podstawę swojego nawodnienia.

WODA

Woda powinna zawsze stanowić pierwszy wybór. Każdego dnia należy wypijać co najmniej 4 szklanki, dobrej jakości wody.

HERBATA, KAWA

Herbata (czarna, zielona, owocowa), kawa (naturalna, zbożowa) – spożywane w umiarkowanych ilościach (do 2 szklanek herbaty i 2 filiżanek kawy dziennie),  najlepiej bez dodatku cukru.

 

MLEKO

Mleko  pochodzenia zwierzęcego (o obniżonej zawartości tłuszczu, bez dodatku cukru)  i/lub napoje roślinne (bez dodatku cukru, wzbogacone w wapń), w ilości co najmniej 1 szklanki dziennie.

 

SOKI

Soki owocowe i/lub warzywne, najlepiej wyciskane ze świeżych owoców/warzyw, do 1 szklanki dziennie.

 

NAPOJE MLECZNE – FERMENTOWANE

Napoje mleczne - fermentowane najlepiej bez dodatku cukru, do 1 szklanki dziennie.

 

 

NAPOJE STYLU LIGHT, NAPOJE SŁODZONE ORAZ NAPOJE FUNKCJONALNE

Napoje stylu light, napoje słodzone oraz napoje fu

nkcjonalne – rekomendowane w ograniczonych ilościach i uzasadnionych sytuacjach.

 

Nastolatek potrzebuje prawie tyle samo wody, ile człowiek d

orosły. Chłopcy od 10 roku życia powinni dostarczać do organizmu już ponad 2 litry wody dziennie, a dziewczęta około 1,9 l. Należy podkreślić, że na tą ilość składają się zarówno płyny, jak i żywność stała, która również jest źródłem wody w diecie.


Źródło: M. Jarosz (red.): 2012: Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia,  Warszawa

Smak słodki jest preferowany przez dzieci. Cukier ma wpływ na gęstość energetyczną spożywanego pożywienia. Wysokie spożycie cukru może ujemnie wpływać na jakość diety. Soki mogą być znaczącym źródłem cukrów w diecie. Spożywanie przez dzieci nadmiernych ilości soków jest związane z otyłością. Aktualne badania z udziałem dzieci wskazują, że spożycie cukru jest wyższe w porównaniu z zaleceniami. Dlatego rozcieńczanie soków wodą o odpowiedniej jakości jest dobrym pomysłem, bo przekłada się na określone korzyści zdrowotne.

Podczas wydarzenia szkolnego  jakim była „ Nocka z duchami” zuchy i harcerze testowali różne smaki wody, inspiracją były zioła, owoce i warzywa. Dziwne odgłosy i trzaski, światła pojawiające się w oknach, zadania wykonywane w mrokach nocy, zjawy i szczypta horroru. Do tego wspaniałe zapachy roznoszące się po kuchni i holu szkoły pozostały miłym  wspomnieniem.

Systematyczny i bezpośredni konta

kt z dużą ilością wody gwarantują  nam  cykliczne spotkania na basenie w Kartuskiej Pływalni NËCZK. Jest to 6 torowa, 25 metrowa, sportowa pływalnia.  Odbywają się tam  szkolne zajęcia nauki i doskonalenia pływania.

Technikę pływania dzieci, młodzież i dorośli  mogą doskonalić również na zajęciach popołudniowych  proponowanych przez szkółki pływackie.

 

 

 

Realizując kolejne etapy Ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Wybieram wodę”   uczniowie naszej szkoły brali udział w szeroko zakrojonej, wieloetapowej , rozłożonej w czasie inicjatywie dotyczącej bogactwa naturalnego jakim jest WODA.

 

 

op. H. Szostak